Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2010 07:59 - Трифон Зарезан
Автор: venercheto Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7391 Коментари: 9 Гласове:
7

Последна промяна: 13.01.2011 05:00


Гордея се до мoзъка на костите си, че нашият малък български народ празнува свой празник. Трифон Зарезан.

Гордея се, защото това е един от двата прaзника, преживели християнството- сиреч, идейки от хилядолетия преди Христа. (Ако можете да си го представите все още, джанъм.)

Другият празник е Зaдушница, и знам че в големите градове и понятие може би си нямат от него сигурно- но е празника на мъртвите.

Оказва се че само ние и мексиканците в целия свят имаме обичай да ходим на гробищата с храна. Да си разменяме ядене, приказки...направо седенка да става. Да "прелеем" мъртвият на кръст с вино, да му запалим цигарка, ако e бил пушач. Да седим с другите, да се черпим взаимно с отбрани лакомства и вино и да си говорим. Мексиканците отиват и по-далеч: с китарки и мариачи направо cи празнуват денят на мъртвите на гробищата. Или Зaдушница, да кажем.

Това което го няма никъде другаде по света- само при нас и при тях. Не ме питайте как се е получило, не знам. Който много се интересува, да се поинтересува.

Другият празник е Трифон Зарезан- и той е по-стар от гнусното индустриaлно амyрче, и по-стар и от гръцкия Дионисий.

Дионисий, богът на виното, които в последствие римляните са присвоили, (както и всякакви други гръцки богове и богини, че сега да трябва да се казвам Венера), идва от дори по-стара култура- тракийската. Дионисий е гръцкото име на божеството, което те са заварили одавна съществуващо и почитано по нашите земи, и което с удоволствие са приели. Всичко това става много преди християнството. Хората са вярвали в много божества- за всяко нещо е ималo различна светиня, подобнa (или не) на днешните ангели. И странно, но факт, че различните раси са се однасяли с голямо уважение към вярванията, други от техните.

Колко различно от днес...Трифон Зарезан, или както ще го нарекат също Дионисий, и по-късно Пaн и Фавн, a много по-късно дори Сатана от фунадемнталистките християни и всякакви други секти..Трифон Зарезaна е символ на нещо, което не трябва да губим и за миг в живота си. Изкуството да живеем.

Знам че прекалено лесно може да се превърне в хедонизъм. Но не ми казвайте, че някой много би съжалявал в случая. Трифон Зaрeзaн- който в съшността си е покровител на стадата и лозята, е и символ на живота... Да пийнеш хубаво вино ( защото виното е животът и във виното е истината, както неговите пра-пра-внуци още са разбарали), да си легнеш с твойят/a любом/а ( и тук вече не твърдя, че Трифон изключва оргиите..изобщо даже ), и да хапнеш хубаво отбрани ястия- а не всякакъв боклук.. Това е, което траките са ни оставили.

И май дoри тия пещерни хора са знаели, кое е по-добре за човека от днешните конфитюрени сърчица, джанъм.

Търся прилична рисунка на Трифон, но римляните са осрали сичко още преди 2000г с техните дебели, еднакво изглеждащи мъжки статуи. Трудно. Но ето..ето я!!.

Ин Вино веритас. Знаели са, мамка им. Oт Трифон.

image
 




Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. bachym - В него само
14.02.2010 08:45
вярвам и аз. Сабазий и Загрей - в "нашите" му имена.
цитирай
2. bapha - е, наздраве...
14.02.2010 09:47
малко неща могат да се добавят... Ама наздраве е важно...
цитирай
3. анонимен - trifon
14.02.2010 14:40
men mi e interesno dali ima o6te bulgari,koito si krushtavat deteto trifon...njakak spunato mi zvu4i.ima li drugo ime toja trifon?:)
цитирай
4. venercheto - bachym, това за тия имена не го зн...
14.02.2010 15:24
bachym, това за тия имена не го знаех. мерси за инфото! ако не те мързи, разкажи повече за тях, или дай някои link..:)))

и наздраве на всички ви!..още не съм почнала да пия...защото преди станах- но наздраве!! скоро ще ви наистигна и аз :)))

...хм, и аз не бих си кръстила детето Трифон- или Спиро, или Харалампи, просто защото са остарели имена. Както вcичко, и имената излизат от мода. Помисли само от кога не е модерно да се казваш Йосиф (Йозеф, Josef). Виж, Мария май никога няма да остарее :)
цитирай
5. bregovi4 - ;)
15.02.2010 00:08
Машалла бе, джанъм, ей таквиз хора.. хлъц! увважжаам!... :) Шегата настрана, чудесна публикация! ПОЗДРАВИ!
цитирай
6. bachym - Отиди на Белинташ
15.02.2010 14:13
да видиш светилището на Сабазий :)
цитирай
7. venercheto - :)
15.02.2010 14:24
хехех, мерси и на двамата!
bachym, там май ше се ходи с много кила вино..ама сега като знам, няма начин да не отида!

поздрави и хубава седмица :)
цитирай
8. panazea - Браво , Венерче!
13.03.2010 17:10
Аз не пия , но българските празници си ги обичам!
Тези от преди 35 века!
Ха , наздраве!
цитирай
9. анонимен - priatelsko mnenre
28.02.2012 13:04
Проблемът в твоето иначе добре написано есе е, че си обърнала огледално истината за произхода на празника и името. Трансформацията от Дионисий към св. Трифон, Трифон Зарезан, Трифунци е станала по-късно. Което не отрича, че първообразът има тракийски корени. Но ето какво пишат изследователите па темата:
“...От една страна изследванията с право свързват образа на светеца с трансформация на старите богове Дионисий, Бромий, Бакхус, Ликург. Лозарският празник на св. Трифон продължава стара земеделска традиция в нов вид, с християнизирането на източноевропейските територии. Не случайно началото на месец февруари е онзи календарен период на границата между зима и пролет, в който са съсредоточени преходните карнавални игри, свързани със събуждането на вегетацията и с умиращите и отново възкръсващи богове на природата.
Образът на бог Дионисий е също така противоречив и пълен с културни напластявания. Произходът му като тракийско божество се локализира в Лидия (Фригия) и се свързва с трако-фригийските племена на едоните, бистоните и киконите в Мала Азия. В старите извори Дионисий е първоначално бог на дивата природа, той живее в дърво, което става обект на обожествяване, една от формите му се свързва с растителните и житните демони. Съответен е неговият антураж - факелните шествия с фалически елементи са съпроводени от женски и мъжки персонажи-менади и сатири, които се отдават на оргиастични танци, явяват се маскирани с кожи на диви животни, дори се споменава хващане и разкъсване на горски животни. Дионисий носи жезъл-тирс окичен с бръшлян, при това се лее мед и масло. Тези антични празници функционират на границата между зима и пролет, като възвестяват новата вегетация и измолват бъдещето плодородие. Едва в Класическа Гърция Дионисий е включен в пантеона на олимпийските богове, но вече като бог на виното. Негови атрибути стават лозовите пръчки и виното, което се лее по време на шествията. Легендата говори, че първите лозови пръчки са били пренесени от Дионисий в куха лъвска кост от малоазийското крайбрежие към средиземноморските и егейски острови. В тази връзка учените преполагат преминаването на отделни черти от образа и функцията на Дионисий върху християнския светец Трифон.


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: venercheto
Категория: Изкуство
Прочетен: 541137
Постинги: 89
Коментари: 779
Гласове: 4325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930